Impact z nową ofertą baterii dla transport I OZE
Polski producent systemów bateryjnych Impact Clean Power Technology S.A. wprowadza na rynek systemy bateryjne nowej generacji. To UVES Power GEN 2 oparty o technologię LTO i UVES Energy GEN 2 w technologii NMC. Firma rozszerza również swoją ofertę o stacjonarne magazyny energii dla OZE. W planach ma także rozwinięcie usługi second life polegającej na wykorzystaniu systemów bateryjnych z pojazdów elektrycznych, które mogą być jeszcze przez długi czas używane właśnie w stacjonarnych magazynach energii.
– W Impakcie wyprodukowaliśmy już ponad 18 tys. systemów bateryjnych dla naszych odbiorców w Europie, Stanach Zjednoczonych, Australii, Nowej Zelandii, Arabii Saudyjskiej czy Afryce Południowej. Autobusy z naszymi bateriami przejechały już 60 mln km. Wykorzystując te doświadczenia nasze Laboratorium Nowych Technologii skupiające zespół inżynierów różnych specjalności opracowuje rozwiązania, które wyznaczają światowe trendy rynkowe – mówi dr Bartłomiej Kras, Prezes Zarządu spółki. W tym roku wprowadzamy na rynek dwa systemy bateryjne nowej generacje: UVES Power GEN 2 oparty o technologię LTO o wysokiej gęstości mocy. Opracowane w zupełnie nowej technologii moduły oraz systemy bateryjne, pozwalają na obciążenie o 60% większą mocą. Z kolei UVES Energy GEN 2 oparty o technologię NMC charakteryzuje się wyższą o ponad 30% gęstością energii i… bardzo atrakcyjną ceną. Jest to kluczowy element przekładający się na zasięg pojazdów, a także ich ładowność. Nasze nowe rozwiązania są już wykorzystywane przez wiodących światowych producentów pojazdów do transportu.
– Rynek baterii heavy duty zmienia się bardzo szybko. Do niedawna bardzo mały, dzisiaj składa się z wielu nisz tj. autobusy ładowane w nocy, autobusy ładowane przez pantograf, pojazdy napędzane ogniwem wodorowym, trolejbusy, hybrydy szeregowe, hybrydy równoległe i wiele innych. Dlatego na bieżąco wskazujemy naszym Klientom różnice pomiędzy technologiami LTO, NMC, LFP i innymi nie tylko w kontekście TCO (Total Cost of Ownership) ale również w zakresie parametrów elektrycznych i mechanicznych, związanych z cyklem życia produktu czy cenami na rynku – mówi Filip Jankun, Dyrektor Sprzedaży ICPT S.A. – W oparciu o analizę powyższych parametrów możemy uświadamiać obecnym i potencjalnym Klientom nadchodzące zmiany i w ten sposób kreować rynek. Nasza firma od 15 lat tworzy systemy bateryjne i zawsze byliśmy kilka kroków przed rynkiem.
Swoje doświadczenie firma zamierza wykorzystać także w obszarze stacjonarnych magazynów energii. Magazyny budowane w oparciu o moduły FONA 100 będą w stanie zapewnić bezpieczeństwo dostaw energii współpracując z szybko zmiennymi źródłami PV. Dzięki modułowej budowie system jest skalowalny dlatego oferta Impactu jest skierowana zarówno do dużych dystrybutorów niskoemisyjnej energii jak i małych i średnich operatorów farm fotowoltaicznych czy wiatrowych.
– Zmieniające się otoczenie regulacyjne zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem przyśpiesza transformację. Tymczasem nadal pełne wykorzystanie OZE bez stacjonarnych magazynów energii nie jest możliwe. To właśnie magazyny współpracujące z instalacjami fotowoltaicznymi mogą zapewnić pełną niezależność, zwiększając efektywność energetyczną instalacji. – mówi Ireneusz Konarski Kierownik Produktu Energetyka. – Energia zmagazynowana w szczytach generacji może być z powodzeniem wykorzystywana do różnych celów. Może być też czynnikiem zachęcającym do inwestowania w pojazdy elektryczne, które dzięki magazynom można ładować w dowolnej chwili korzystając ze zmagazynowanych nadwyżek energii pochodzącej np. z własnej instalacji PV. Magazyny energii to również niezbędne rozwiązanie dla dużych producentów i dystrybutorów energii. Zapewniają nie tylko bezpieczeństwo energetyczne w godzinach szczytu kiedy sieć może stracić wydolność, (co w perspektywie ciągle zwiększającego się zapotrzebowania na energię jest realnym zagrożeniem) ale stają się narzędziem biznesowym. Dostawcy mogą np. magazynować tanio zakupioną energię do czasu gdy jej ceny wzrosną i wtedy ją sprzedawać. Magazyny znajdują zastosowanie również w innych dziedzinach przemysłu, np. w transporcie kolejowym kiedy na stacjach będą pokrywały chwilowe zwiększenie zapotrzebowania na moc niezbędną do uruchomienia elektrowozu w momencie gdy rusza, wielokrotnie redukując w ten sposób moc przyłączeniową. Inne przykłady to sklepy wielkopowierzchniowe czy zakłady produkcyjne. W produkcji magazynów oprócz już produkowanych modułów FONA 100, Impact zamierza w niedalekiej przyszłości używać systemów bateryjnych pozyskanych z transportu publicznego. Baterie autobusowe są wycofywane z użycia w momencie kiedy cały czas posiadają 80% swojej gęstości początkowej. Dlatego z powodzeniem mogą być wykorzystywane w tzw. stacjonarce przez kolejnych kilka lat.
O sukcesie w aplikacjach heavy duty decyduje kilka czynników. Jednym z nich jest taka umiejętność doboru baterii, by spełniały one optymalne koszty przez cały okres użytkowania TCO. Z racji na różnorodność potrzeb odbiorców niezwykle ważna jest też elastyczność dostawcy w zakresie dostosowania produktów do specyficznych wymogów aplikacji. Impact oferuje produkty opracowane przez własne biuro projektowe, dzięki temu klienci mogą w szybki i nisko kosztowy sposób rozpocząć własne projekty. W razie potrzeby produkty są projektowane pod konkretne oczekiwania poszczególnych klientów. Kolejną istotną ich cechą jest modułowość. Dzięki niej systemy bateryjne dostarczane przez Impact są skalowalne w zakresie zainstalowanej pojemności i napięcia pracy i znajdują zastosowanie w wielu różnych aplikacjach.
W tak dynamicznie rozwijającym się środowisku dla wszystkich użytkowników systemów bateryjnych kluczowy jest elastyczny partner, reagujący na zmiany, dysponujący odpowiednimi zasobami żeby je wdrażać, wyprzedzać konkurencję i wytyczać trendy. Partner, który gwarantuje jednocześnie wysoką jakość i atrakcyjną cenę.