Impact Clean Power Technology

Impact chroni środowisko/kampania edukacyjna

Impact Clean Power Technology S.A. od początku swojej działalności postawił na ochronę środowiska. Dzisiaj jest światowym liderem na rynku producentów litowo-jonowych systemów bateryjnych dla transportu. Autobusy, tramwaje i trolejbusy z bateriami Impactu przejechały na całym świecie ponad 70 mln km bez emisji szkodliwych substancji. Firma ma w swojej ofercie rozwiązania również dla sektora kolejowego (zarówno dla trakcji jak i pociągów) oraz stacjonarne magazyny energii dla OZE i zawodowej energetyki.

 

Tylko w ubiegłym roku z linii produkcyjnych Impactu zeszło 1700 systemów bateryjnych. Nie jest tajemnicą, że ich produkcja pochłania znaczne ilości energii. Biorąc jednak pod uwagę cały cykl eksploatacyjny systemów bateryjnych, bilans dla środowiska jest nadzwyczaj korzystny. A czym więcej kilometrów przejedzie autobus komunikacji miejskiej z napędem eketrycznym, tym korzyści dla środowiska jest więcej. Produkty firmy to baterie budowane w oparciu chemię LTO i NMC. Oba te rodzaje ogniw mają swoje wady i zalety. Różnią się m.in. czasem ładowania. Baterie LTO w autobusach ładują się szybko, nawet w ciągu 10 minut. Pozwala to na szybkie ładowanie pojazdów na pętlach końcowych. Wymaga to jednak budowy w tych punktach stacji ładowania co ma wpływ na środowisko. Z kolei baterie NMC ładują się długo (np. przez całą noc w zajezdni) ale potem pojazd może na nich przejechać bez doładowania nawet 300 km. Jeździ więc cały dzień bez potrzeby ładowania.  Oba systemy są w Impakcie ciągle udoskonalane pod kątem wymogów środowiskowych (i nie tylko). Nowy system bateryjny UVES Energy GEN 2 wykonany w technologii NMC ma większą gęstość energii nawet o 30% niż konkurencyjne rozwiązania. Ten świetnie sprzedający się produkt znacznie obniża koszty eksploatacji pojazdów oraz zauważalnie zwiększa ich efektywny zasięg. Firma opracowała także system bateryjny wysokiej gęstości mocy, UVES Power GEN 2. Według inżynierów nowa technologia pozwoli obciążyć baterię LTO mocą wyższą nawet o 60 proc. niż uprzednio stosowane rozwiązania. Dzięki temu ogniwa te sprawdzają się już w najbardziej wymagających pojazdach o dużym zapotrzebowaniu na energię elektryczną. Tak więc każde kolejne rozwiązanie Impactu wprowadzane na rynek w coraz większym stopniu przyczynia się do ochrony środowiska zarówno pod względem redukcji emisji jak i hałasu. Warto w tym miejscu podkreślić, że baterie Impactu są także wykorzystywane w pojazdach z napędem wodorowym m.in. w Nowej Zelandii. A jeszcze w tym roku kilkadziesiąt wodorowych autobusów z bateriami Impactu wyjedzie na drogi w Europie.

 

Jednym z kierunkiem rozwoju Impactu pod kątem ochrony środowiska na etapie produkcji jest utechnologicznienie ogniw poprzez pozbycie się materiałów ziem rzadkich. Dzisiaj pierwiastki trudno dostępne jak np. kobalt muszą wystąpić w ogniwach, żeby zapewnić ich parametry. Impact pracuje nad następnymi generacjami ogniw, które pojawią się na rynku w okresie pięciu–ośmiu lat, które będą miały wysoką gęstość energii, ale bez tych trudnych pierwiastków. Firma pracuje również nad ogniwami z bezpieczniejszym elektrolitem stałym. Nie będzie już lotnych frakcji, których opary są palne. Baterie z elektrolitem stałym w kolejnym 10-leciu przejmą pałeczkę od obecnych litowo-jonowych.

 

Kolejnym bardzo istotnym pod względem ochrony środowiska fragmentem produkcji jest dbanie o właściwy łańcuch dostaw. Dlatego wszystkie kluczowe materiały wykorzystywane w procesie produkcyjnym Impactu są weryfikowane pod względem źródła swojego pochodzenia oraz spełniania standardów wymaganych prawem międzynarodowym w tym zakresie. Firma pracuje również nad systemem recyklingu baterii. Konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. oraz Impact wspólnie z TAURON Polska Energia, realizują projekt  „Second Life ESS”, którego celem jest stworzenie prototypu systemu magazynowania energii elektrycznej w oparciu o zużyte baterie z autobusów. Projekt współfinansowany jest ze środków NCBiR. Baterie wraz z upływem czasu i w wyniku eksploatacji tracą część swojej  pojemności. W uproszczeniu można przyjąć, że zużyta bateria w autobusie elektrycznym ma jej poniżej 80%. Wciąż jednak może być doskonałym magazynem energii elektrycznej w aplikacjach stacjonarnych. Stąd idea projektu drugiego życia baterii. Jego celem jest wykorzystanie ogniw litowo-jonowych, których parametry nie są już optymalne do zasilania pojazdów. Dzięki zastosowaniu ich w magazynach energii, mogą zyskać drugie życie. W ten sposób wydłuża się cykl życia baterii, które trafiają do ponownego użytku zamiast do utylizacji. Magazyn powstały z ich wykorzystaniem stanowi ważny składnik nowoczesnej infrastruktury energetycznej, łączącej wytwarzanie energii w tradycyjnych i odnawialnych źródłach z jej przechowywaniem i dostarczaniem do odbiorcy końcowego. Współczesne bateryjne magazyny energii są także elementem stabilizującym pracę sieci, ze stale rosnącym udziałem OZE. Są też czynnikiem wpływającym na jakość dostarczanej energii, wspierają rozwój elektromobilności, a także mikro-sieci. Second Life jest projektem badawczym, realizowanym przy współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Zakończenie prac nad projektem, w ramach którego ma powstać prototyp systemu magazynowania energii elektrycznej, zaplanowano na 2022 r.


Troska o  środowisko to jeden z fundamentów systemu wartości firmy. Impact w swojej polityce zrównoważonego rozwoju przywiązuje do spraw ochrony środowiska szczególną wagę na każdym etapie łańcucha dostaw, produkcji, cyklu życia produktu oraz jego recyklingu. Prowadzi także restrykcyjną politykę gospodarki odpadami.

Materiał informacyjno-edukacyjny przygotowany w ramach wykonywanej publicznej kampanii edukacyjnej, o której mowa w ustawie o bateriach i akumulatorach.

Przewiń do góry

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Klikając „Akceptuj” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności w serwisie na zasadach określonych w Polityce Prywatności. Polityką prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close